Tieto




Sydänten ihmeet


Ibn Qudama al-Maqdisi (Mukhtasar Minhadz al-Qasidin)

© 2009 Rashid Hämäläinen


Kunnianarvoisin asia ihmisessä on hänen sydämensä. Se on Allahin tuntija, Hänen tähtensä työskentelijä, Hänen luoksensa pyrkijä ja se, joka tuodaan Häntä lähelle ja jolle Allahilla oleva paljastetaan. Raajat ovat vain seuraajia ja palvelijoita, joita se käyttää hyväkseen kuin kuninkaat orjia. Joka tuntee sydämensä, tuntee Herransa, mutta suurin osa ihmisistä ei tiedä sydämestään ja sielustaan mitään. Allah tulee ihmisen ja hänen sydämensä väliin estäen tätä tuntemasta ja valvomasta sitä. Sydämen piirteiden tunteminen on koko uskonnon pohja ja se, mihin palvonnan täydellistämisen polulla matkaavien kulku perustuu.

SAATANAN TIET SYDÄMEEN

Sydän on luonnostaan altis johdatukselle, mutta siihen laitettu himo ja halu vievät sitä muualle. Sota enkeleiden ja paholaisten armeijoiden välillä jatkuu sydämessä, kunnes se avaa ovensa jommallekummalle ja tämä asettuu siihen. Tällöin hävinneen läpipääsyssä ei ole kyse muusta kuin satunnaisesta kähvellyksestä.

Allah sanoi:

”Sano: Haen suojaa ihmisten Herralta, ihmisten Kuninkaalta, ihmisten palvonnankohteelta – vetäytyjän kuiskausten pahuudelta.” (Koraani, 114)

Vetäytyjä on hän, joka vetäytyy kokoon Allahia muistettaessa, ja laajentuu valveutumattomuutta esiintyessä. Vain Allahin muistaminen ajaa paholaisen armeijan pois sydämestä, sillä sille ei ole sijaa muistelun kanssa. Sydänhän on kuin linnoitus, ja Saatana kuin sinne pääsyä halajava vihollinen joka tahtoo valloittaa ja omistaa sen. Linnoitusta ei voi suojella kuin vartioimalla sen ovia, eikä se, joka ei tunne sen ovia, voi sitä varioida. Saatanaa ei siis voida ajaa pois kuin tuntemalla paikat, joista se yrittää tulla sisään. Nämä sisäänkäynnit ovat ihmisen sisäiset piirteet. Niitä on monta, mutta viittaamme seuraavassa vain suurimpiin oviin, jotka ovat kuin tilavia teitä Saatanan suurelle armeijalle.


Mustasukkaisuus ja ahneus

Ahneuden vallatessa ihmisen, hänen ahneutensa sokaisee ja tekee hänet kuuroksi, peittäen oivalluskyvyn, jolla Saatanan sisäänkäynnit tunnistetaan. Jos hän kärsii tämän lisäksi mustasukkaisuudesta, saa Saatana tilaisuuden kaunistaa tälle kaiken, jolla himoitun asia voi saavuttaa vaikka kyseessä olisi vääryys tai siivottomuus.


Suuttumus, kiihtymys ja alhaiset himot

Suuttumus tuhoaa järjen, ja järjen armeijan ollessa heikko, Saatana hyökkää ja leikkii ihmisellä. Ibliksen onkin kerrottu sanoneen: ”Ihmisen kiihtyessä kääntelemme häntä kuin pikkupojat palloa.”


Kodin ja vaatteiden liiallinen kaunistelu

Jotkut remontoivat talojansa, koristellen niiden kattoja, seiniä ja sisustuksia jatkuvasti. He pyrkivät tekemään vaatteistaan yhä kauniimpia, haaskaten tällaiseen koko elämänsä.


Yltäkylläisyys

Yltäkylläisyys kasvattaa himoja ja vie huomion pois tottelevaisuudesta.


Ihmisiltä toivominen

Joka toisilta toivoo, ylistää heitä perusteettomasti ja mielistelee, eikä kehoita heitä tekemään oikein ja kiellä heitä pahasta.


Kiirehtiminen ja varmistamisen jättäminen

Profeetta (saws) sanoi: ”Kiirehtiminen tulee Saatanalta, kiirehtimättömyys Allahilta, Korkealta.” (Muslim)


Omaisuuden liiallinen rakastaminen


Tämä pilaa sydämen saadessaan siitä otteen, ja saa ihmisen tavoittelemaan
omaisuutta kielletyillä tavoilla. Se tekee hänestä pihin ja köyhyyttä pelkäävän henkilön, joka ei anna toisille heidän oikeuksiaan.


Ryhmästä kiinnipitäminen toimimatta sen edellytysten mukaan ja Allahin kuvausten ja muiden käsittämättömien seikkojen liiallinen pohtiminen


Jotkut pohtivat tällaisia seikkoja kunnes Saatana saa heidät epäilemään itse uskonnon perustoja. Paha luulo muslimeista Joka tuomitsee toisen muslimin joksikin pahan luulonsa perusteella, halveksii tätä, antaa kielensä laulaa tätä koskien täysin vapaasti ja pitää itseään tätä parempana. Paha luulo saa kuitenkin alkunsa luulevan omasta saastaisuudesta, sillä uskovainen etsii toiselle verukkeita ja tekopyhä etsii hänen vikojaan. Ihmisen tulee kuitenkin välttää tilanteita, jotka asettavat hänet epäilyksen alaiseksi, jottei hänestä luultaisi syyttä suotta pahaa.


SAATANAN TORJUMINEN

Tässä oli siis hieman Saatanan sisäänkäynneistä. Mainittuja vikoja voidaan hoitaa tukkimalla nämä sisäänkäynnit puhdistamalla sydän moitittavista piirteistä, joista tulemme tuonnempana puhumaan yksityiskohtaisesti. Kun niiden juuret on kitketty sydämestä, ei Saatanalla ole muuta jäljellä kuin juolahduksien kuiskailu ja hetkellinen rajojen rikkominen. Sydämeen se ei kuitenkaan silloin kykene asettumaan. Allahin muistaminen ja sydämen täyttäminen Jumalanpelolla estävät sitä myös näistä pienemmistä asioista. Saatanahan on kuin luoksesi asteleva nälkäinen koira: Jos edessäsi ei ole lihaa eikä leipää, riittää pelkkä ”hus!” sen hätyyttämiseksi. Jos sinulla kuitenkin on jotain syötävää, ei pelkkä ärähdys riitä. Samoin on sydämen laita silloin kun siinä ei ole Saatanalle minkäänlaista ravintoa, sillä pelkkä Allahin muistaminen hätyyttää sen pois. Jos alhaiset himot ovat kuitenkin saaneet sydämestä otteen, nostavat ne Allahin muistelun sydämen reunoille, eikä se täten kykene suojelemaan sen ydintä. Tällöin Saatana asettuu sinne. Jos tahdot selvittää kuinka totta tämä on, pohdi kuinka mainittu ilmenee rukouksessasi. Katso, kuinka Saatana puhuttelee sydäntäsi tällaisessa tilanteessa mainiten kaupan, laskutuksen ja uiden maallisten asioiden järjestelyn. Tällainen tahaton itsekseen puhelu on kuitenkin anteeksiannettavaa, kuten myös itseä vaivaavat seikat. Joka ne Allahin pelosta jättää, se palkitaan, ja jos hän jättää ne koska jokin estää häntä ajattelemasta niitä, toivomme hänelle armahdusta. Eri asia on, jos hän on pakotettu jättämään ne aiottuaan ensin päättäväisesti pohdiskella niitä, sillä päättäväinen aikomus tehdä syntiä on jo synti itsessään. Profeetta (saws) sanoi:


”Kahden muslimin kohdatessa miekoin, on sekä tappaja että tapettu Tulessa.” Sanottiin: ”Miksi tapettukin?” Hän sanoi: ”Hän tahtoi kovasti tappaa toisen.” (Bukhari)


Kuinka voisikaan olla niin, ettei päättäväisyydestä rangaista, kun teot tuomitaan aikomusten mukaan? Ja mitä muuta ylimielisyys, toisille esiintyminen ja ylpeys ovat kuin sisäisiä seikkoja? Jos mies näkee sängyllään vieraan naisen ja luulee tätä vaimokseen, ei hän tee syntiä rakastellessaan tämän kanssa. Jos hän taas näkee vaimonsa ja luulee tätä vieraaksi, on hänen rakastelunsa tämän kanssa synti. Kaikki tämän on siis yhteydessä sydämeen. Profeetan (saws) on kerrottu sanoneen:

”Sydänten kääntäjä! Tee sydämistämme vakaita uskonnossasi!” (Tirmidhi) ”Sydänten suuntaaja! Suuntaa sydämemme tottelevaisuuteesi!” (Muslim)

”Sydän on kuin karulla maalla oleva höyhen, jota tuulet kääntelevät.” (Ibn Madzah)


SYDÄMEN TYYPIT

Sydämiä on hyvässä ja pahassa kolmenlaisia:


(1) Jumalanpelolla täytetty sydän: Tämä sydän on oikaistu harjoituksilla ja
puhdistettu saastaisista piirteistä. Tällaisessa sydämessä on laajalti hyviä
juolahduksia näkymättömän aarteista, ja sitä Kuningas johdattaa.


(2) Alhaisilla himoilla täytetty, saastalla sotkettu ja moitittavilla piirteillä
tahrittu sydän.Tällaisessa sydämessä on Saatanan valta sen saaman
suuren tilan myötä vahva ja uskon valta heikko. Tämä sydän on täynnä
himon savua ilman minkäänlaista valoa. Se on kuin savua täynnä oleva
silmä, jolla ei voi nähdä, eivätkä torjuminen ja saarnaaminen siihen tehoa.


(3) Alhaisen himon juolahduksella aloittava sydän: Juolahdus kutsuu tätä
sydäntä pahaan, mutta sitten se saa uskon juolahduksen, joka kutsuu
sitä hyvään. Saatana saattaa esimerkiksi hyökätä järjen kimppuun ja
vahvistaa himon kutsua sanomalla: ”Etkö näe miten ihmiset heittäytyvät
täysin himojensa vietäviksi?”, mainiten jopa joitain oppineita jotka
tekevät näin, saaden sielun täten kallistumaan puolelleen.
Sitten kuningas tekee hyökkäyksen Saatanaa vastaan ja sanoo: ”Onko
kukaan muu tuhoutunut paitsi se, joka unohtaa lopun? Älä siis anna
ihmisten valveutumattomuuden harhauttaa itseäsi. Ajattele, jos he
kaikki seisoisivat kesällä auringon paahteessa ja sinulla olisi viileä talo.
Seuraisitko sinä heitä vai sitä, mikä on sinulle parasta? Eriätkö sitten
heistä suojautuaksesi auringon kuumudelta muttet kuitenkaan suojellaksesi
itseäsi Tulelta?” Tällöin sielu kallistuu kuninkaan puolelle. Käynti näiden kahden armeijan välillä jatkuu kunnes sydämen eniten ansaitsema saa yliotteen. Hyvää varten luodulle hyvä tehdään helpoksi ja pahaa varten luodulle paha:


”Jonka Allah tahtoo johtaa, sen sydämen Hän avaa alistumiselle, ja jonka
Hän tahtoo eksyttää, sen sydämen Hän tekee ahdistuneeksi ja sulkeutuneeksi
kuin hän yrittäisi kavuta taivaaseen.” (Koraani, 6:125)


Allah! Anna meille mahdollisuus saavuttaa Sinun rakastamasi ja mieleisesi.


Ole tarkka ketä valitset ystäviksesi


Kaikki kiitokset kuuluvat Allahille, maailmojen Herralle. Olkoon rauha ja siunaukset jalon

profeetan, hänen perheensä ja seuralaistensa yllä.

Muslimina on tärkeätä kenet valitsee ystävikseen.

Suomeksikin on sananlasku "ystävät tekevät kaltaisekseen".

Mitä me muslimit haluamme saavuttaa on Allahin tyytyväisyys, joten kaikki mitä me teemme tässä elämässä täytyy myös miellyttää Allahia. Joten ystävätkin tulee valita sen mukaan.

On vain tosiasia, että ihminen ja varsinkin nuoret helposti samaistuvat ystäviinsä ja heistä tulee heidän kaltaisiansa, joten muslimeina meidän täytyy valita ystävämme hyvin.

Millainen on hyvä ystävä? Häneen voit luottaa, hän auttaa sinua, hän ei puhu pahaa sinusta, hän kuuntelee sinua, hän kehoittaa aina sinua tekemään hyvää ja kieltää sinua tekemästä pahaa. Millainen on huono ystävä? Hän valehtelee, pettää, kertoo salaisuutesi, kutsuu sinua tekemään pahaa ja huonoja asioita ja vähättelee kun haluaisit tehdä hyvää. Ole siis varovainen kenet otat ystäväksesi.

Profeetta (saaws) on sanonut: "Henkilö seuraa hänen ystäviensä uskoa, joten katso kenet valitset ystäväksesi."

Joten jos haluamme säilyttää uskomme, niin meidän tulisi valita hyvät ystävät joihin Allah on tyytyväinen, jotta pysyisimme suorallatiellä.

Me tiedämme mitä tarkoitusta varten Allah loi meidät: palvomaan Häntä yksin, joten meidän tulee toimia sen tarkoituksen mukaisesti, koska elämme vain hetken jonka jälkeen meidät tuodaan Allahin eteen.

Meidän tulee valita ystävät jotka ovat uskovaisia ja vievät meitä lähemmäs Allahia ja lopullista pääräämme paratiisia. Toisaalta meidän tulee jättää ystävät jotka vievät meitä kauemmas uskosta ja johtavat meitä helvettiin.

Valitse ystäviä jotka haluavat sinulle samaa mitä he haluavat itselleen, eli paratiisia. Sinulla ei ole mitään hyötyä ystävistä jotka haluavat vain itselleen asioita, jotka johtavat heitä helvettiin.

Henkilö joka seuraa huonoja ihmisiä, eikä niitä jotka seuraavat Allahin johdatusta, vaikuttaa myös heihin itseensä, heidän käytökseen, moraaliin ja tekoihin. Henkilö joka jatkaa tälläisten ihmisten kanssa seurustelua omaksuu heidän tapansa, käytöksensä ja uskontonsa. Pikkuhiljaa tämä muslimi haluaakin piilottaa oman uskonsa näiltä niinsanotuilta ystäviltä ja lopulta hän erkaantuu muista uskovista. Tässä tilanteessa ei ole paljonkaan jäljellä, mikä erottaa hänen olevan muslimi verrattuna hänen ystäviinsä.

Profeetta (saaws) on sanonut: Hyvän ja huonon ystävän esimerkki on kuin hajuvesikauppiaan joka myy myskiä ja sepän joka puhaltaa palkeilla tulta. Jolloin myskin myyjä antaa sinulle hieman hyvää hajustetta tai ostat sitä häneltä tai ainakin saat häneltä miellyttävän tuoksun. Kun taas seppä joka puhaltaa palkeilla tulta, polttaa vaatteesi tai sitten saat häneltä epämiellyttävän tuoksun.

Joten tästä Hädithistä voimme ymmärtää, että siinä kielletään olemasta niiden seurassa, jotka voivat vahingoittaa henkilöä uskonnollisissa ja maallisissa asioissa, ja siinä rohkaistaan olemaan niiden seurassa, jotka voivat olla hyödyksesi näissä asioissa.

Imam Nawawi kommentoi ja vertasi hyvää ystävää myskin myyjään jossa mainitsi tärkeyden pitää ystäviä jotka ovat hyviä, joilla on hyvä käytös, Allahin pelkoa ja tietoa. He ovat niitä joista saamme hyötyä. Hän (saaws) kielsi meitä olemasta niiden kanssa jotka ovat pahoja, tekevät syntiä ja muita pahoja tekoja.

Eräs oppinut sanoi: " Pitämällä hyvää ystävyyttä hyvien uskovien kanssa saavuttaa hyödyllistä tieto, hyvät käytöstavat ja hyviä tekoja kun taas olemalla ystävä huonojen ihmisten kanssa menettää sen kaiken.

Monesti huonot ystävät yllyttävät muslimia tekemään pahaa ja unohtamaan hänen velvollisuutensa. Monesti muslimit itse ovat noloina kun heidän tulisi mennä rukoilemaan kun rukousaika koittaa, jolloin hänen ystävänsä saavat hänetharhautumaan oikealta tieltä.

Allah on sanonut Koraanissa: " Silloin väärintekijät pureskelevat käsiään ja sanovat jospa olisin kulkenut lähettilään tietä (Muhammed). Voi minua kunpa en olisi ottanut sitä ja sitä ystäväkseni. Totisesti, hän sai minut unohtamaan kehoituksen (Koraanin), sen jälkeen kun olin sen saanut. Saatana jättää ihmisen pulaan." (Al- Furqaan 25:27-29)

ja Allah on sanonut:

Ystävät tulevat tuona päivänä (tuomionpäivänä) olemaan toinen toistensa vihamiehiä, paitsi al- Muttaquun. (hurskaat, oikeamieliset) (Az-Zukhruf 43:67)

Ibn Katheer, kommentoi tätä jaetta ja kertoo tähän liittyvän kertomuksen Ali ibn Ali Talibin (ra) autentisoimana. Ibn Katheer sanoo, että mikätahansa ystävyys muu kuin ystävyys Allahin takia kääntyy vihollisuudeksi. "Kaksi henkilöä jotka ovat ystäviä Allahin takia, toinen heistä kuolee ja hänelle annetaan ilouutinen, että hän tulee pääsemään paratiisiin, joten hän muistaa ystävänsä ja rukoilee Allahia sanoen: " Oi Allah ystävälläni oli tapana kehoittaa minua sinun tottelevaisuuteen ja tottelemaan sinun Profeettaasi (saaws) ja hänellä oli tapana kehoittaa minua tekemään hyvää ja kieltää minua tekemästä pahaa ja Hän muistutti minua, rttä tulen kohtaaman sinut. Oi Allah älä anna hänen mennä harhaan, minun jälkeeni ennen kuin näytät hänelle mitä olet juuri näyttänyt minulle, kunnes olet tyytyväinen häneen, aivan kuten olet tyytyväinen minuun. Sitten hänenystävänsä kuolee ja heidän sielunsa tuodaan yhteen, ja molempia pyydetään kertomaan kokemuksistaan toisilleen. Joten molemmat sanovat toisistaan: Olit paras veli, paras ystävä ja paras kumppani. Kun toinen epäuskovaisista kuolee ja hänelle kerrotaan hänen paikkansa helvetissä hän muistaa ystävänsä ja sanoo: Oi Allah minun ystävälläni oli tapana kehoittaa minua olemaan tottelematon sinulle ja olemaan tottelematon sinun Profeetallesi (saaws) ja hän kehoitti minua tekemään pahaa ja kielsi minua tekemästä hyvää ja kertoi minulle, etten tulisi tapaamaan Sinua. Oi Allah, älä johdata häntä, minun jälkeeni, kunnes näytät hänelle mitä olet näyttänyt juuri minulle, kunnes olet tyytymätön häneen juuri niinkuin olet tyytymätön minuun. Sitten toinen epäuskovaisista kuolee, ja häidän sielunsa tuodaan yhteen ja molemmilta kysytään mielipidettä toisistaan. Joten molemmat sanovat toisistaan: Olit huonoin veli, huonoin kumppani ja huonoin ystävä."

Tälläinen on heidän loppunsa joilla ei ole taqwaa, Allahin pelkoa ja jotka ovat ystäviä muun kuin Allahin takia. Allah on totisesti puhunut totta, ja meidän tulee ottaa opiksi mitä Hän on ilmoittanut meille. Allah tulee pelastamaan heitä jotka ovat eksyneet ja johdattamaan joitakin vain hyvän seuran ansiosta. Hyöty jonka saavuttaa olemalla oikeamielisten ihmisten seurassa on valtava, ja se tulee selviämän meille vielä enemmän tuonpuoleisessa. Muslimi edeltäjämme on sanonut: että on Allahin siunaus nuorille jotka palvovat Allahia ja heille suodaan ystävä joka on sunnan seuraaja ja joka kehoittaa seuraamaan sitä. Henkilöt jotka ovat ystäväviä Allahin takia tulevat saamaan Allahin suojeluksen tuomionpäivänä. Ibn Abbaas on sanonut kukaan ei tule maistamaan puhsasta uskoa paitsi rakentamalla ystävyyttä Allahin takia, vaikka hänellä olisi paljon paastoja ja rukouksia. On ihmisiä jotka rakentavat ystävyyttä vain maallisten asioiden vuoksi, mutta se ei tule hyödyttämään heitä millään tavalla.

Kahdessa autenttisessa Profeetan (saaws) hädithissä meitä on käsketty pitämään yhtä vain uskovien kanssa joita Hän rakastaa. Joten jos haluamme rakastaa ja olla tekemisissä heidän kanssa jotka ovat harhautuneet oikealtatieltä meidän tulee pelätä uskomme puolesta. Viisas on se joka on valmistaa itsensä tuonpuoleista varten, ei se joka on välinpitämätön ja laiminlyö uskonsa ja putoaa Saatanan ansaan joka kertoo hänelle, että hänen ei tarvitse tehdä hyviä tekoja ja hänelle tullaan antamaan anteeksi ja että hän voi vapaasti tehdä mitä hän itse haluaa.

Jos todella uskomme että paras puhe on Allahin puhe ja että paras johdatus on Muhammedin (saaws) johdatus silloin meidän tulee tehdä ja toimia niiden mukaisesti tai muutoin tulemme vain todistamaan itseämme vastaan.

Oppineet ovat sanoneet: Ystävyys Allahintakia tarkoittaa velvollisuutta rakentaa rakkaudellinen suhde, sekä luottamus Allahin takia. Tämä on ystävyys Allahin takia. Se myös tarkoittaa, että yksinkertainen mieltymys ei riitä, totisesti mitä sillä tarkoitetaan on rakkautta. Se pitää sisällään, tukemisen, kunnioittamisen ja arvostamisen. Se tarkoittaa olemista heidän kanssaan keitä rakastat sanoissa ja teoissa. Uskollisuus Allahin takiatodella tarkoittaa rakkautta Allahia kohtaan ja Hänen diininsä tukemista kaikilla tavoilla, rakkautta heitä kohtaan jotka ovat tottelevaisia Hänelle ja olla heidän apunaan. Lisäksi Shähäädä "Lääiläähä illallaah" velvoittaa meitä olemaan muslimeiden liittolaisia missä tahansa heitä tapaamme.

Ali on sanonut(raa) " Ole jalojen ihmisten kanssa niin tulet yhdeksi heistä ja pysy kaukana pahoista ihmisistä suojellaksesi isteäsi häidän pahuudelta." Jos todella välitämme uskostamme, meidän tulee ymmärtää että he jotka vievät meidät pois Allahin muistelemisesta ja olemaan tottelevaisia Hänelle ja Hänen Profeetalle (saaws)




He jotka eivät muistutameitä meidän päivittäisistä rukouksista ja he jotka eivät anna meille vilpittömiä neuvoja he ovat todellisuudessa vihollisiamme eikä ystäviämme. Toisaalta uskova taas on veljensä peili, ja jos hän näkee hänessä jonkin virheen hän kertoo siitä hänelle auttaa häntä pääsemään siitä eroon ja auttaa häntä pyyhkimään minkätahansa pahuuden mitä hänellä voi olla.

Ibn Hazam sanoi: Kukatahansa joka kritisoi sinua välittää ystävyydestänne ja kukatahansa tekee virheestäsi mitättömän ei välitä sinusta lainkaan.

Kuinka voimme odottaa vilpittömiä neuvoja ja kehoituksia uskonnossamme heiltä jotka ovat tyytymättömiä deeniimme tai ovat vain välinpitämättömiä siinä? Auttavatko he meitä saavuttamaan elämän tarkoituksemme vai vievätkö he meitä pois sen tarkoituksen täyttämisestä? Haluavatko he meille Allahin mieltymystä vai onko se heille yhdentekevää? Vievätkö he meitä lähemmäsJannaa vai Naaria? Näitä kysymyksiä meidän tulee kysyä itseltämme, muutoin heräämme vasta todellisuuteen kun olemme kuolleet.

"Oi te jotka uskotte! Pitäkää huoli itsestänne, jos seuraatteoikeaa johdatusta ja kehoitatte siihen mikä on hyvää ja kiellätte siitä mikä on pahaa. He jotka ovat harhassa eivät voi teitä vahingoittaa. Teidän kaikkien on palattava Allahin luo, jolloin Hän tulee ilmoittamaan teille teidän tekonne, joita teillä oli tapana tehdä." (5:105)


Me pyydämme Allahia tekemään meistä oikeamielisiä ja antamaan meille ystäviä jotka tulevat viemään meidät pois Hänen tyytymättömyydestään ja johtamaan meitä Sinun mieltymykseensä ja lopuksi paratiisiin: Aamin.